Celkem tři kompozice nahrané v první polovině roku 2015 v koncertní síni v Hradci Králové reprezentují tím nejlepším možným způsobem skladatelskou osobnost Jana Jiráska (narozen 1955). Průvodní anglický text i název alba napovídá o tom, že vydání CD není dílem domácím nýbrž zahraničním (vydáno na labelu Navona Records, který patří společnosti PARMA Recordings) a že máme právě zahraničním vydavatelům zač děkovat. Otvírá se totiž tuze pozoruhodný a kompozičně originální svět.

Takto popsaný svět je to ovšem pro toho, kdo si přeje zastavení nad myšlenkami, které nejsou až zas tak pozemsky hmatatelné, nad věcmi, které lze uchopit jen v souvislosti s hlubokým myšlením. Ani zde pak duchovní výsledek nemusí být zaručen, jisto jistě však vždy zůstanou zpěv, melodie a hudební nástroj tím, co lze za konečný výsledek rovněž přijmout.

Na albu s názvem Když duše promlouvá (paradoxně ne v originále When the soul speaks) nalezneme tři oddíly, tři kompozice, které vedle čistě sborového zpěvu v podání chlapeckého sboru Bonifantes v cyklu Tam, kde sláva nepřestává, doprovází na bicí nástroje, pozouny a flétny. Jedná se o soubor Czech Soloist Consort, který založený a vedená sbormistrem a dirigentem Janem Míškem (narozen 1976), dodává sborovým partům Jiráskovým další element prokomponovanosti, vícevrstevnosti i nadčasovosti. Slyšíme tak historické Hospodine, pomiluj ny, Svatý Václave i Ktož jsú boží bojovníci v barvách, které dosud světlo světa nespatřily.

Působivá je ovšem i Missa Propria, kde zvláště třetí část (Credo. Agnus Dei), vyznívá neobyčejně komplexně, sbor na křesťanskou liturgii je poslechem, který uchvátí. Třetí přítomnou kompozicí je skladba nazvaná Mondi Paralleli. V sedmi částech kombinuje jak text liturgický, tak takový, jež pochází z náboženství diametrálně odlišných. Souznění hlasů je zde příkladné, často hebké, měkké i mrazivé. Nahrávka demonstruje kvalitu, která je jednotlivými hlasy tvořena a je tou nejlepší pozvánkou k poslechnutí si souboru Bonifantes na některém z živých provedení.